Recent Posts
Featured Posts

Bærekraftige priser

January 23, 2018

Vi startet 2018 med å sette opp prisene på våre abonnementer, les hvorfor!

 

Siden vi startet i januar 2014 har vi holdt prisene stabile til tross for en gjennomsnittlig årlig inflasjon på 2,4% i Norge (ref Norges Bank). 

Postkaffe ble startet som et initiativ mellom undertegnede og Fredrik Hollen. Da vi startet var det et fåtall tilsvarende løsninger tilgjengelig i Norge eller Skandinavia. Et hull i markedet. En mulighet. Siden den gang har de fleste gått dukken og de mest kjente er (forhåpentligvis) oss selv og en større konkurrent ved navn Kaffebox. I 2017 takket Fredrik for seg og det er bare Thomas som alene driver selskapet videre. Det er langt i fra noen fulltidsjobb, kanskje en 10% stilling om vi legger godviljen til.

 

"Vi gjør ikke dette for å tjene penger"

Det er enkelt å komme med et sånt utspill, men det ligger mye sannhet i det også. Resultatet i 2017 vil ende på rundt 30 000kr fra en omsetning på 300 000kr og utallige timer med arbeid. Da har vi hverken tatt ut en eneste krone i lønn eller utbytte siden 2014. Derimot har vi gjort to investeringer, en elektrisk lastesykkel for transport av kaffe og en Ditting kvern for maling av bønner til kontorer. 

 

I 2017 var prisene våre billigere enn prisene til brenneriene vi kjøper kaffe fra, noe det vil fortsette å være i mange tilfeller. De vil kunne nå kunder de ellers aldri ville nådd, men er det riktig å underprise sine egne leverandører og viktigste partnere? 

 

Bærekraftige priser

Fra definisjonen av bærekraft (engelsk: sustainability) kan vi lese: "er et begrep som brukes for å karakterisere økonomiske, sosiale, institusjonelle og miljømessige sider ved menneskelige samfunn."

Vi ønsker at Postkaffe skal være økonomisk bærekraftig, det betyr at vi skal fortsette å eksistere i 2018 og i fremtiden. Ved å handle kaffe av oss vet du også at du handler den beste kaffen med de beste vilkårene i hele verdikjeden.

 

For oss vil det være en drøm å vokse ut av hjemmeadressen vår, hvor det både er lager og pakkesentral. Kanskje kan vi etterhvert ansette en student eller en person med lidenskap på kaffe. Men per i dag vil det ikke være mulig å "ansette" noen uten at det vil gå på bekostning av eksistensen. 

 

Fra idé til virkelighet

En idé kan se veldig flott ut på papiret og ved å sammenlikne innkjøpspriser mot kafepriser virker det som en "no-brainer". Men, det tar tid å bygge kundemasse (ikke minst organisk), og det er flere ledd som skal ha sin del av kaken, alt fra porto, betalingsformidler og rekvisita. 

 

Direkte handel

Vi alle ønsker å få betalt for jobben vi gjør hver dag. Det samme syns vi at bøndene fortjener. Derfor kjøper vi utelukkende kaffe av brennerier som kan spore kaffen og fortelle oss hvem de har handlet de grønne bønnene fra. En rask kikk på prislisten til Nordic Apporach viser at 1kg kaffe koster fra $5 til $12. Nærmere 50kr for 1kg med kaffe eller 12,5kr for 250g som er innholdet i en vanlig pose med kaffe. Dette for kaffe som er håndplukket, prosessert i en svært ressurskrevende prosess og sendt til Europa!

 

Det er ikke vanskelig å se at bøndene sitter igjen med en marginal sum penger. Likevel er direkte handel vesentlig bedre enn eksempelvis Fair Trade hvor bonden ikke nødvendigvis blir betalt for kvalitet. Det tar ofte tid (1-3år) før endringer i produksjon fører til høyere inntekter. Akkurat som om vi skulle jobbet overtid i år og kanskje få betalt i 2020.  

 

Lyspunkter

Det er mange lyspunkter i tunnellen vår. I 2017 har vi fått flere kontorer som ønsker kaffe fra oss, og mange flere har spurt. Mange av argumentene i denne teksten bør være gode grunner til at også din arbeidsgiver skal legge noen kroner ekstra i en kopp med kaffe. Vi mener fortsatt det er en svært billig luksus med kvalitetskaffe! 

 

Rocket Espresso. Vi kommer til å importere og selge espressomaskiner fra Rocket Espresso. Disse håndbygges i Italia og første leveranse er allerede på vei. 

 

Er det verdt det?

Hvorfor gidder noen å drive med dette på fritiden tenker du kanskje nå? Det er fordi 99% av kundene utelukkende er positive og setter stor pris på vår service. Den resterende 1% er de som driver oss videre og gjør at servicen alltid skal være 100%. Sist, og kanskje enda viktigere er alle de menneskene vi møter og bekjentskap vi stifter, mange vil være venner for livet. 

 

Takk for tiden og tillitten

Thomas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Please reload